MEANINGFUL DISRUPTION

Welcome to our update page. Here you can read about all the ways we are creating 'Meaningful Disruption.' Let's start a conversation about it! //Kevin

Latest updates



THREADFACEBOOK


THREADspotify

Vikten av det inre syftet

Posted on Wednesday, October 12, 2016 in Leadership, Purpose, Teamwork, THREADconsulting | 0 comments
Written by Klas Westman

Hur kommer det sig att vissa människor sprider en känsla av trygghet och tillit medan andra inte gör det? Hur kommer det sig att vissa personer fångar ens uppmärksamhet medan vi förblir totalt likgiltiga inför andra? Hur kommer det sig att vissa ledare får massor av lojala följare medan andra inte får några oavsett hur mycket de försöker? Jag tror att mycket avgörs av om det finns en kontakt med det inre syfte eller inte. Detta påverkar upplevelsen av både ledare och företag och har också en stor inverkan på hur harmoniska och välmående vi blir som individer.

Första gången jag reflekterade över att det fanns något sådant som ett inre syfte och kraften i människor som hade kontakt med det, var i slutet av 80-talet när jag som ung vikarierade som lärare i Malmö. På den grundskola jag jobbade fanns en tjej som upplevdes väldigt speciell, vi kan kalla henne Tove. Hon hade en oerhört stark närvaro, spelade teater, var duktig i alla ämnen och kompis med alla elever o lärare. Men framförallt skrev hon fantastiska berättelser. Jag vet inte hur SVT fick reda på hennes existens men de bestämde sig alla fall för att göra ett Tv-program om henne,  ”Tove-, en positiv tonåring”. I slutet av programmet sitter Tove och skriver, på en skrivmaskin(!) Journalisten frågar henne vad hon vill bli när hon blir stor. – Jag ska bli författare, svarade Tove självsäkert. Jaså, sa journalisten upprymt som om han just kommit på något avgörande. Så det är därför du skriver så mycket, för att du ska bli författare? Tove släppte blicken från skrivmaskinen och tittade uppfodrande på journalisten. Nej, sa hon. Jag ska bli författare för att jag skriver! Tove visste redan vid 13 års ålder vad hennes inre syfte var. Vad hennes kall var, hennes gåva. Att jobba med något annat än att skriva vore otänkbart för henne, det definierade vem hon var.

Åsikterna om betydelsen av ”vem man är” är många men kan framför allt delas in i två huvudled. 1) Att vad man gör definierar vem man är och 2) att vad man känner/vad som händer inuti en definierar vem man är. Det yttre och det inre. Jag menar att det är en kombination av båda och den man upplevs vara baseras på hur väl man fått ihop det inre med det yttre. Ju mindre gapet mellan de båda delarna är, ju mindre splittrade är vi och ju mer autententiska upplevs vi. Och som en följd – ju mer kommer vi attrahera människor att lita på oss. Personer som vi känner stor tillit till har lyckats få ihop dessa delar och lever i samklang med sin inre kärna. Om man inte känns autentisk, har man troligen tappat kontakten med sin inre kärna. Detta skapar en splittrad och otrygg känsla för en betraktare.

LEDARENS inre SYFTE;

Vi har alla förmågan att bedöma om en auktoritet känns pålitlig eller inte. Jag säger inte att alla är lika duktiga på det men vi är alla födda med denna inbyggda detektor som avslöjar när något är fel. Att vi inte är lika duktiga beror på att vi i olika grad har slutat att använda oss av förmågan – vi är olika benägna att lyssna på varningssignalen. Men vi har alla förmågan för en gång i tiden kunde den rädda oss från att bli uppätna av en sabeltandad tiger. I takt med att vår vardag blivit tryggare har vi vant oss vid att nedprioritera varningssignaler från våra känslor och istället okritiskt följa råden från vår hjärnan. När vi fylls av en konstig känsla analyserar vi signalen i hjärnan och kommer oftast fram till att det inte finns någon vits med att ha denna obehagskänsla.  Men om vi upplever vår närmsta chef som opålitlig, kommer vi dagligen utsättas för signalen och känslan förstärks löpande hur mycket vi än resonerar med oss själva. Och vad gör vi när vi inte lyckas får bort känslan genom att resonera med oss själva? Vi resonerar med andra. På en arbetsplats blir detta förödande för engagemanget och vi har fått något som vi ofta kallar ”illojala” medarbetare när det egentligen är en helt naturlig reaktion på ett dåligt ledarskap. Många chefer använder reaktionen som en ursäkt för att driva ett ännu mer kontrollerande ledarskap. Ett tryggt arbetsklimat kan bara uppnås om ledaren signalerar trovärdighet och äkthet. Ledaren är den som förväntas presentera en vision/syfte för sitt team. Men enligt min erfarenhet har ofta just ledarna sämre kontakt med sitt inre syfte och deras ”visioner” är sällan autentiska/förankrade i dem själva. Därför misslyckas de också med att skapa tillit och önskat engagemang. Patrick Lencionis påpekar i sin bok Five Dysfunktions of a Team att förmågan till tillit är grunden för all framgång i teamarbete och ledarskap. Varje ledare måste alltså börja med att förstå sig själva och sitt syfte för att ha möjlighet att skapa ett långsiktigt resultat.

Tillit har förvånansvärt lite att göra med vad vi presterar och mycket mer att göra med att vi är de vi utger oss för att vara. Den mest strukturerade och ordningsamma personen är inte nödvändigtvis den vi känner störst tillit till. Trots att jag genom åren ”städat upp” en hel del i min umgängeskrets är det fortfarande så att många av mina bästa vänner lever ett ganska kaotiskt liv. Men de är det dom utger sig för att vara och jag vet att de finns där för mig när jag behöver dem. De lever i symbios med sitt syfte och är trogna det som är viktigt för dem.

 

FÖRETAGETS inre SYFTE;

Simon Sinek har med sin ”Golden Circle” lyckats sprida ett globalt intresse runt effekten för företag som känner sitt inre syfte, som han kallar WHY.  Han använder ofta Apple som exempel på ett företag som lyckats kommunicera från sitt WHY. Vi som gillar Apple, gör det för vad de står för, snarare än för vad de gör. Vad de gör/säljer har blivit oviktigt – de är Apple, de känns autentiska, äkta och trovärdiga. Därför ifrågasatte vi inte heller när de bytte spår och började tillverka Mp3-spelare eller smartphones, trots att de inte visste något om musik-branschen eller mobiltelefoni. Har vi väl förlikat oss med ett företags inre syfte litar vi på att de inte kommer göra oss besvikna. Ett annat företag som lyckats är IKEA. För en tid sedan hade jag bokat lunch med några vänner. På morgonen ringde de och sa att de tyvärr inte kunde komma till lunchen för att ”de skulle åka till IKEA”. Det slog mig att de inte sa att skälet var att de skulle åka och köpa en soffa e.d. Vi åker inte till IKEA för ett enskilt ärende. Att åka till IKEA är en upplevelse utanför vår egen kontroll och vi är alla öppna och nyfikna på vart det kommer föra oss denna gång. Inte alla företag kan hoppas bli ett Apple eller IKEA men om de får höra om en inställd lunch pga att någon skulle besöka dem – då kan de vara säkra på att de lyckats.

INDIVIDENS inre SYFTE;

Många av oss tappar eller blir bestulna på vårt eget inre syfte under vår uppväxt och skolgång. När jag var liten ville alla killar bli brandmän, poliser eller fotbollsproffs. Vi var, på ett omoget och naivt sätt, övertygade om att vårt jobb bör definiera oss som personer, tala om vilka vi är. Men väldigt få lyckades hålla kvar visionen. Vi får alltför många gånger höra att vi måste sluta drömma och istället fokusera på ”något riktigt”. Individer som Tove är undantagen som lyckats stå emot. Paul McCartney och George Harrison hade faktiskt samma musiklärare och han tyckte inte någon av dem hade någon musiktalang… Vi kan alla glädjas åt att de lyckades stå emot och tro på sitt inre syfte.

Synen på om det går att hitta sitt tillbaka till ett förlorat WHY och börja leva efter det, går isär. Enligt min erfarenhet är det fullt möjligt om man har viljan och motivationen. Men det krävs mod och många bra ledare går ständigt omkring och väntar på att de ska bli avslöjade för att de inte är bra på ”något riktigt”.

Jag menar att vi alla har ett Why och att vi har allt att vinna på att återskapa kontakten med det. Om vi börjar lyssna till vårt inre syfte igen, minskar vi gapet till vad vi gör och hur vi agerar och vi blir mer autentiska, ärliga och harmoniska. Detta påverkar alla våra relationer och ger oss ett starkare och mer hållbart ledarskap över vårt liv. Jag skulle här vilja poängtera att det är en myt att ju mer autentisk man blir desto mer självisk blir man. Tvärtom är det faktiskt så att ju mer man är i kontakt med sitt inre syfte, ju mindre tenderar man att skylla omvärlden för sina tillkortakommanden. Jag kan naturligtvis inte mäta om det går att återställa det inre syftet helt men jag har haft förmånen att få uppleva många individer och ledare som gjort denna resa och fått ett mer harmoniskt liv och också ett bättre resultat som belöning.

Nedan har jag infogat en enkel modell som kan användas som stöd för att definiera ditt inre syfte. Ditt WHY bör baseras på tre delar; vad du är bra på/din kompetens, vad du tycker om att göra/din passion och vad som är viktigt för dig/dina värderingar. I de workshops som jag ger i ämnet, ingår betydligt fler frågor men om du svara på frågorna nedan bör du kunna formulera ett första utkast till din egen vision, ditt inre syfte – ditt WHY.

Lycka till,

Klas Westman (klas.westman@thread.se)

Senior Consultant, THREAD AB

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

TEAM
LOGIN
FACEBOOK
Contact
» THREAD
» Kungsholmstorg 10, Stockholm
» TEL / +46(0)739 50 24 13
» MAIL / contact@thread.se

Start a conversation »